Levelowanie w pve :
Bicie mobow : To w sumie najmniej efektywny sposob lewelowania w grze (z dwoma wyjatkami) . Za stanie na jednym spocie i bicie jednego typu moba dostaje sie coraz mniej expa .Szybkie zabijanie mobow skilami nie aoe jest premiowane dodatkowym expem , nazywa sie to kill streak (bonus za szybkie zabijanie) . Za zabijanie na przemian kilku rodzajow mobow rowniez dostajemy bonusowy exp , to tzw variety bonus ( bonus za roznorodnosc ) . W niektorych obszarach mozna polaczyc oba te bonusy (to jest wlasnie ten wyjatek ) . Dodatkowo kazde (bez wyjatku) zarcie z cookingu dodaje pasywny bonus do expa z mobow ktory zalezy od tieru danego jedzenia/picia .Jedznie z pierwszego tieru (1-99) daje +10 do expa z drugiego (100-150 ) +20 itd az do 40 max . Rownoczesnie mozemy miec bonusy z jedzenia i picia co na maksymalnym tierze zarcia daje +80 expa za moba . Moby elitarne (brazowa obwodka ) daja expa x2 , moby rzadkie (srebrna obwodka ) x3 , moby specjalne (zlota obwodka ) x4 a moby raidowe (zlota obwodka z dwoma mieczami ) x8 .Do tego dochodza 50 procentowe boostery z cash shopu ( exp ,kill streak oraz variety ) trwajace godzine .Boostery mozna zdobyc na kilka sposobow , kupic za prawdziwa kase , kupic za kase w grze (po zakupieniu gemow za zloto ) , dostac jako losowa nagrode z mystic chesta (teraz black lion chesta ) badz dostac z personal story . Black lion chesty sa tylko z dropa natomiast klucze do nich sa z dropa ( bardzo rzadko ) , z personal story oraz cash shopu . Boostery sa dosc drogie , kosztuja 250 gemow za jeden i binduja sie odrazu do postaci .
Serca , dynamic eventy , world eventy (meta eventy) oraz skill point chalenge : Serca to ikonki na mapie podzielone lewelowo . Sa tak jak by quest hubami i wyznaczaja trase dla tych mniej zorientowanych w samje rozgrywce . Za wypelnie calego serca dostejmy expa , karme oraz kase . Karma jest to jedna z 5 walut w grze , za jej posrednictwem kupujemy bron,zbroje,bizuterie , recki oraz consumable od roznych npc w miastach badz w polu . O ile karme i expa za serce dostajemy odrazu to kase musimy wybrac sobie z maila . Dodatkowo za wypelniene calego serca dany npc zmienia sie w ekskluzywnego karma vendora . Dynamic eventy to oczywiscie questy podane w innej formie . Za skonczenie de dostajemy odrazu kase ,expa i karme . De maja swoje oceny zalezne od kontrybucji (braz , srebro , zloto ) czyli im wiecej zrobimy w danym evencie tym wieksza nagrode dostaniemy .
World eventy dzialaja jak wyzej ale oprocz tego z pokonanego bossa wypada wielka skrzynia z lootem w ktorej moze byc wszsytko od zarcia/picia poprzez kamyki upgradujace sprzet az na legendranych broniach/zbrojach skonczywszy .
Skill point chalenge to natomiast wyzwania w ktorych zdobywa sie punktu umiejtnosci potrzebne do wykupywania skilli . Moga byc rozne od poprostu klikniecia czegos w inventory , zabiciu czegos czy odpowiedzeniu na jakas zagadke . Daja expa oraz 1 skill point .
W grze jest tez system daily questow wbudowanych w interfejs resetujacych sie raz na 24/h . Wypelnienie do konca ktoregos z nich daja bardzo duzo expa . Do tego dochodza jeszcze achivmenty za zrobinie np jumping puzlle czy dungeonu oraz setki innych rzeczy .
Za skonczenie dungeonu rowniez dostajemy duzy boost do expa . Pierwszy dungeon mozna robic juz na 30 lvlu .
Personal story : Jest to twoja osobista historia ktora tworzysz sobie poprzez odpowiedzi na pytania biograficzne przy tworzeniu postaci . Za wypelnianie misji dostajesz sprzet ,kase, itemy z cash shopu oraz exp , czasami nawet i pol lvlu w zaleznosci od trudnosci danego fragmentu personal story .
Gathering oraz crafting : Zbieractwo nie wymaga zadnych skilli , tylko tierowane narzedzia ktore niestety trzeba zmieniac co mape ( narzedziem z przedzialu 1 do 14 nie zbierzesz noda z przedzialu 15-25 itd ). Jeden nod to zazwyczaj 2 albo 4 razy wiecej expa niz jeden mob w danym obszarze . Skladaniki do craftingu pozyskujemy z nodow , mobow badz z ah . Dyscyplin crafterskich jest 8 gdzie jeden wymaksowany craft (lvl 400 ) to 10 lvli twojej postaci . Booster do craftu dziala tak samo i zdobywa sie go tak samo jak boostery do bicia mobow z tym ze nie ma on wplywu na exp dla postaci tylko na exp do danego crafta .
Lvlowanie na PVP :
Scenariusze i turnieje : Na nich dostajemy expa za bicie ludzi oraz mobow (ktore wystepuja tylko na jednej mapie pvp) , niestety nie sa to duze ilosci i leca w tle bo pasek expa zastepowany jest w tych trybach paskiem z glory . Ilosc glory obrazuje twoj lvl pvp , punkty te sluza tez do wykupywania skrzynek z losowym sprzetem w lobby pvp .
Wvwvw (2 tygodniowy sige miedzy trzema serwerami ) : Jest to jak by oddzielna mapa swiata , wielki battle ground , miejsce bitwy miedzy trzema serwerami . Na mapie tej sa dynamic eventy ,jumping puzzle , setki miejsc do przejecia (tartaki , mlyny , outposty , zamki itd) oraz skill point chalenge restujace sie co 24 h . Tu za wszsytko leci exp , kasa , glory oraz badge .Badge sluza do wykupywania eksluzywnego sprzetu od vendorow na wvw (glory zreszta tez) . Jedynym wyjatkiem sa tu inni gracze za nich dostajemy tylko expa i dropa .Nicki graczy z przeciwnych serwerow sa ukryte ,wyswietla sie tylko napis invader, ewentualnie tag gildii . W tym trybie mozna spokojnie wylewlowac do 80 nie ruszajac nawet pve .
Narazie to tyle jesli przypomne sobie cos waznego to dopisze , jesli ktos cos sobie przypomni to niech dopisze sam . Jesli sa jakies pytania to mozna zadac je tutaj badz na ts .
edit : Przydatny topic (jesli ktos zna angielski ) http://www.guildwars2guru.com/topic/486 ... ling-tips/